Viestinnässä moni jää junnaamaan paikoilleen silloin, kun päinvastoin täytyisi meloa rajusti eteenpäin ja hypätä reippaasti surffilaudan kyytiin.
Sillä Tiikeri Median mielestä vain rohkealla ja rehellisellä vastuullisuusviestinnällä on väliä. Kaikki muu tuomitaan bullshitiksi. Tai vielä pahempaa: yrityksen viestit eivät jää välttämättä vastaanottajansa mieleen lainkaan. Mitä rohkeus vastuullisuusviestinnässä käytännössä on, ja miten se voi näkyä viestinnän eri tasoilla?
Kaiken keskiössä on tietenkin se, mikä viestinnästä näkyy ulospäin: sisältö – kuvat, videot, audio, tekstit eri muodoissaan.
Rohkea sisältö on jo itsessään tunteita, tunnelmia ja ajatuksia herättävää. Se ravistelee tarkastelemaan omaa arvomaailmaa. Se provosoi.
Tuntuuko se vastaanottajasta hieman epämukavalta? Hyvä niin – usein: tarkoitus ei ole pyrkiä loukkaamaan ketään tai hyökätä ketään vastaan. Tiikeri tietää, että rohkea sisältö voi olla provosoivaa ja mautonta, mutta näiden kahden ei tarvitse kulkea käsi kädessä. Kun viestitään vastuullisuudesta, tunteen pitäminen mukana on erityisen tärkeää.
Jos viestin vastaanottajalle ei tule selväksi, miksi jonkin asian – monimuotoisen työympäristön, hiilineutraaliuden, kotimaisuuden – eteen on tärkeää tehdä töitä, koko sanoma on turha. Vastuullisuusviestinnällä kerrotaan, miten yrityksenne pureutuu tärkeän asian ratkaisemiseen.
Autenttisuus on osa sisältötekemisen rohkeutta. Rohkea sisältökumppani auttaa rakentamaan sisällön, joka on ytimeen asti aitoa ja päivänvaloa kestävää. Se tarkoittaa esimerkiksi riipivän realistisen kuvaston hyödyntämistä tai puhumista niiden ihmisten äänillä, jotka tuntevat aiheen kuin omat taskunsa.
Moni yrityksen viestinnästä tai markkinoinnista vastaava tietenkin ymmärtää rohkeuden merkityksen. Ammattilaisen haaste saattaakin olla se, ettei organisaatiolla ole uskallusta viestiä rohkeasti. Silloin voi tuntua siltä, että työ menee pahimmillaan kokonaan hukkaan.
Rohkea viestintäkumppani auttaa ajamaan organisaatiossa rohkeuden ajatusta. Käsittelemään organisaation pelkoa riskien ja radikaalimman tulokulman ottamista kohtaan. Iskostamaan koko porukan mieleen sen ajatuksen, että viestinnän erottuvuus on välttämättömyys.
Käytännössä rohkeus voi näkyä myös esimerkiksi uudenlaisen tone of voice -ohjeistuksen rakentamisena: joskus tarvitaan kädestä pitäen ohjeita siihen, millaista kieltä käytetään ja millaisin kuvin viestitään ulospäin.
2020-luvulla yritykset ovat valtavan tehokkaita. Ylipäänsä, mutta myös vastuullisuustekojen saralla, saamme enemmän aikaan kuin koskaan. Jos teoista viestiminen tuntuu haastavalta, saatetaan tarvita ulkopuolinen, rohkea ääni nostamaan ne framille.
On aika lopettaa nöyristely ja taputtaa itseään olkapäälle. Todennäköisesti olette tehneet jo jotain merkittävää! Valmis ei tarvitse olla: keskeneräinenkin vastuullisuustyö ja suunta oikeaan päin antavat jo aihetta suitsutukseen – kun niistä kerrotaan rehellisesti, läpinäkyvästi ja rohkein sanoin, viesti tarttuu.
Etsitään teidän kädenjälkenne ja kerrotaan siitä suorin selin ja yleisöä avoimesti silmiin katsoen.
Tiikeri Median tekemisen ytimessä on nopea ja rohkea sisältösuunnittelu sekä sen toteuttaminen. Käyntiin päästään nopeasti ja yhteistyö voidaan aloittaa asteittaisilla kokeiluilla.
Toisaalta uutta ja virkistävää viestinnällistä kulmaa kaipaava yritys saa halutessaan meiltä koko paketin: toimitamme viestinnän strategisen suunnitelman, sisältösuunnitelmat ja sisällöntuotannon toteutuksen avaimet käteen -periaatteella.
Teemme työt ketterällä aikataululla hyödyntäen raikkaan, intohimoisen freelancer-tiimin asiantuntemusta.
Kiinnostuitko Tiikeri Median viestintätiimin palveluista? Ota rohkeasti yhteyttä: iikka@tiikerimedia.com!
Yksi Tiikeri Median lupauksista ja syistä viestintätoimiston olemassaololle on tukea monimuotoista kulttuuritekemistä. Miksi näin? Ja miten kulttuurin tekijä voi saada Tiikerin sponsoriksi omalle projektilleen? Tiikeri Media sponsoroi elokuussa 2022 järjestettyä SEE US -muotitapahtumaa, jonka tavoite oli nostaa mielenterveysongelmien näkvyyyttä. Muotia, musiikkia ja mielenterveyden tukemista: See Us Lapinlahti See Us Lapinlahti -tapahtuma täytti kuumana, elokuisena iltana…
Tiikeri Median tekemisen keskiössä ovat vilpittömyys, kuunteleminen ja silmästä silmään katsominen. Mistä Tiikeri tulee – ja minne se on menossa? Kuva: Petri Lyytikäinen Usko tai älä, Tiikeri Median tarina ei lähtenyt halusta myydä viestintä-palveluita maksaville asiakkaille. Kaikkea muuta: kone käynnistyi vuonna 2020, kun intohimoinen sisällöntuottaja Iikka Savonen halusi luoda alustan yhteiskunnan väliinputoajien kuuntelemiselle. Alkoi Tarinoita…